Wykłady i warsztaty z zakresu Informatyki dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Normal 0 false 21 false false false PL X-NONE X-NONE
Oferowane przez nas zajęcia prowadzone są całkowicie za darmo. Dzięki nim można poznać ciekawe tematy, uatrakcyjnić zajęcia, poczuć się jak na studiach, a także poznać czym jest Informatyka na Akademii Morskiej w Szczecinie.
Tematy wykładów:
1. Gesty w interakcji człowiek – komputer – prowadzi dr inż. Łukasz Nozdrzykowski
Wykład, warsztaty praktyczne i pokaz przedstawiający to, jak buduje się systemy rozpoznawania gestów na przykładzie wykorzystującym popularny czujnik ruchu, jakim jest Microsoft Kinect. W trakcie zajęć uczeń pozna działanie systemów rozpoznawania gestów, zbuduje własny system na przykładzie gry, a także zobaczy latającego drona sterowanego gestami.
2. Magia kryptografii – prowadzi dr inż. Łukasz Nozdrzykowski
Wykład o tym jak proste operacje posłużyły do budowy nowoczesnych systemów ochrony informacji. Krótko ale treściwie uczeń zobaczy czym jest szyfrowanie, jak zapewnić bezpieczeństwo i dlaczego współczesne szyfry są tak bezpieczne.
3. Co teoria gier ma wspólnego z grami komputerowymi ? – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski
Omówienie podstawowej problematyki jaką zajmuje się teoria gier, rodzaje gier, przykłady, wykorzystanie w IT. W ranach dodatkowego warsztatu – rozegranie kilku przykładowych gier.
4. Tworzenie stron WWW w technologii ASP.NET – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski
Wprowadzenie do ASP.NET, podstawy projektowania serwisów WWW.
5. Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka ? – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski
Elementarne wprowadzenie do sztucznej inteligencji.
6. Bezpieczeństwo sieci komputerowych – prowadzi mgr inż. Marcin Breitsprecher
Zajęcia teoretyczne i praktyczne omawiające kwestie bezpieczeństwa w sieciach komputerowych. Możliwe jest wykorzystanie do pokazów infrastruktury sieciowej będącej w zasobach Akademii Morskiej w Szczecinie.
7. Data mining = kopalnia danych – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski
Wprowadzenie do technik analizy danych, pozyskiwanie danych, wyciąganie wniosków z danych.
8. Symulacja komputerowa, czyli jak bezkarnie rozbić statek o nabrzeże – prowadzi dr hab. inż. Waldemar Uchacz – prof. nadzw. AM
Zajęcia pokażą praktyczny aspekt wykorzystania symulacji komputerowej na przykładzie sterowania statkiem morskim. W przypadku realizacji tych zajęć na terenie Akademii Morskiej możliwe jest przeprowadzenie zwiedzania symulatorów uczelni.
9. Pierwsze komputery świata – prowadzi prof. dr hab. inż. Evgeny Ochin
Historia komputerów, która zaczęła się ponad pół wieku temu.
10. Technika rakietowa, sztuczne satelity Ziemi, nawigacja satelitarna – prowadzi prof. dr hab. inż. Evgeny Ochin
Poznaj historię techniki rakietowej, która do dzisiaj jest podstawą badań kosmosu, a bez której nie mielibyśmy chociażby nawigacji GPS.
11. Systemy wspomagania decyzji w konkrecie i na przykładzie – prowadzi dr Piotr Borkowski
Wykład prezentujący na prawdziwym przykładzie to czym są systemy wspomagania decyzji. W ramach zajęć uczniowie dowiedzą się jak budowane są systemy wspomagania decyzji. Jako przykład posłuży system NAVDEC, który wspiera decyzje nawigatora m.in. na polskich promach.
12. Jabłko, gruszka czy pietruszka? O rozpoznawaniu przedmiotów przez komputer słów kilka – prowadzi mgr inż. Magdalena Nozdrzykowska
Czym jest sztuczna inteligencja? Jak to się dzieje, że komputery potrafią dzisiaj rozpoznawać przedmioty? Ten wykład pokaże na ciekawym przykładzie rozpoznawania owoców jak w prosty sposób zaszyć inteligencję w komputerze.
13. Napisz swojego Photoshopa! Odkrywamy co stoi za magią Photoshopa – prowadzi mgr inż. Magdalena Nozdrzykowska
Kto nie słyszał o Photoshopie? Wydaje się, że to co on potrafi to magia, a te zajęcia pokażą jak popularny PS działa od środka. Zobaczysz jak proste operacje potrafią zmienić obraz w sposób taki, że oczom własnym można nie uwierzyć.
14. Morskie systemy informatyczne – prowadzi mgr inż. Janusz Magaj
Na tych zajęciach w sposób teoretyczny i praktyczny można zobaczyć czym są i jak działają systemy informatyczne wykorzystywane na morzu, od popularnego GPSu przez systemy identyfikacji statku po systemy ostrzeżeń nawigacyjnych.
15. Dobre praktyki programistyczne – prowadzi dr inż. Łukasz Nozdrzykowski
Zajęcia bardziej praktyczne niż teoretyczne pokazujące jak pisać czysty kod programu, z jakich narzędzi się dzisiaj korzysta i jakie techniki wykorzystuje się do pracy w zespole programistów.
16. Logika matematyczna i jej informatyczne zastosowania – prowadzi dr Monika Kijewska
Wykład ten naświetla potrzebę stosowania języka logiki matematycznej do rozwiązywania różnych problemów informatycznych, w szczególności algorytmicznych.
17. "Jak skrócić czas obliczeń ?" czyli kilka słów o logarytmowaniu – prowadzi mgr Paulina Hatłas
To zajęcia dla tych, którzy chcą się dowiedzieć jak przyspieszyć obliczenia w aspekcie informatycznym. Czyli kilka słów o złożoności obliczeniowej.
18. Kryptografia prostych szyfrów – prowadzi mgr inż. Sylwia Mielniczuk
Zajęcia pokazujące działanie prostych szyfrów. Trochę historii, trochę nauki ale podszyte rzetelną wiedzą matematyczną.
19. Sterowniki PLC w inteligentnym gospodarstwie domowym – prowadzi dr inż. Marcin Mąka
Wykład – prezentacja układów sterowania popularnymi urządzeniami oraz systemami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym, takimi jak żaluzje, ogrzewanie, oświetlenie, brama garażowa, systemy ochrony, panele słoneczne itp. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem oprogramowania do wizualizacji i symulacji w czasie rzeczywistym układów automatyki w gospodarstwie domowym: „Home I/O”.
20. Wykorzystanie sterownika PLC w sterowaniu procesami przemysłowymi – prowadzi dr inż. Marcin Mąka
Wykład – pokrewny temat ale w odniesieniu do układów sterowania w przemyśle.
21. Jak ludzie liczyli i liczą – systemy liczbowe od Mezopotamii do systemu binarnego – prowadzi dr hab. Lech Kasyk – prof. nadzw.AM
Trochę mniej o Informatyce ale czym byłaby Informatyka bez swojej ukochanej siostry czyli Matematyki? Wykład o systemach liczbowych.
22. Odległości, a funkcje trygonometryczne – prowadzi dr hab. Lech Kasyk – prof. nadzw.AM
Zastosowanie trygonometrii do wyznaczania odległości, z elementami nawigacji i geodezji.
Tematy warsztatów:
1. Steganografia – ukryj dowolną wiadomość w obrazie w sposób niewidoczny dla innych – prowadzi dr inż. Łukasz Nozdrzykowski
Wykład i praktyczny pokaz tego czym jest współczesna steganografia na przykładzie obrazów cyfrowych. Dzięki niej można podpisywać zdjęcie czy ukrywać wiadomości w obrazie w taki sposób, aby o tym nikt nie wiedział.
2. Programowanie w języku Python – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski
Praktyczne zajęcia pozwalające zaznajomić się z językiem Python.
3. Stwórz własny świat w 3D. Warsztaty modelowania 3D w programie Blender – prowadzi mgr inż. Magdalena Nozdrzykowska
Dwugodzinne warsztaty poświęcone tworzeniu świata 3D od prostych do złożonych modeli. Zajęcia prowadzone w salach laboratoryjnych dla kierunku Informatyka w Akademii Morskiej w Szczecinie.
Zajęcia wykładowe realizowane w formie wykładowo-warsztatowej: 1, 3, 6, 8, 12, 13, 14, 15, 19, 20,
W celu ustalenia terminu zajęć, ich miejsca oraz szczegółów technicznych prosimy o kontakt mailowy z Panem Łukaszem Nozdrzykowskim: l.nozdrzykowski(at)am.szczecin.pl
Dodatkowo istnieje możliwość przygotowania zajęć zamawianych z innej tematyki niż powyższa oraz zorganizowania zwiedzania Akademii Morskiej w Szczecinie.