Wykłady i warsztaty z zakresu Informatyki dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Normal 0 false 21 false false false PL X-NONE X-NONE

Oferowane przez nas zajęcia prowadzone są całkowicie za darmo. Dzięki nim można poznać ciekawe tematy, uatrakcyjnić zajęcia, poczuć się jak na studiach, a także poznać czym jest Informatyka na Akademii Morskiej w Szczecinie.

Tematy wykładów:

1. Gesty w interakcji człowiek – komputer prowadzi dr inż. Łukasz Nozdrzykowski

 

Wykład, warsztaty praktyczne i pokaz przedstawiający to, jak buduje się systemy rozpoznawania gestów na przykładzie wykorzystującym popularny czujnik ruchu, jakim jest Microsoft Kinect. W trakcie zajęć uczeń pozna działanie systemów rozpoznawania gestów, zbuduje własny system na przykładzie gry, a także zobaczy latającego drona sterowanego gestami.

 

 

2. Magia kryptografii prowadzi dr inż. Łukasz Nozdrzykowski

 

Wykład o tym jak proste operacje posłużyły do budowy nowoczesnych systemów ochrony informacji. Krótko ale treściwie uczeń zobaczy czym jest szyfrowanie, jak zapewnić bezpieczeństwo i dlaczego współczesne szyfry są tak bezpieczne.

 

3. Co teoria gier ma wspólnego z grami komputerowymi ? – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski

Omówienie podstawowej problematyki jaką zajmuje się teoria gier, rodzaje gier, przykłady, wykorzystanie w IT. W ranach dodatkowego warsztatu – rozegranie kilku przykładowych gier.

 

4. Tworzenie stron WWW w technologii ASP.NET – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski

Wprowadzenie do ASP.NET, podstawy projektowania serwisów WWW.

 

5. Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka ? – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski

Elementarne wprowadzenie do sztucznej inteligencji.

 

6. Bezpieczeństwo sieci komputerowych – prowadzi mgr inż. Marcin Breitsprecher

Zajęcia teoretyczne i praktyczne omawiające kwestie bezpieczeństwa w sieciach komputerowych. Możliwe jest wykorzystanie do pokazów infrastruktury sieciowej będącej w zasobach Akademii Morskiej w Szczecinie.

 

7. Data mining = kopalnia danych – prowadzi dr inż. Mariusz Dramski

Wprowadzenie do technik analizy danych, pozyskiwanie danych, wyciąganie wniosków z danych.

 

8. Symulacja komputerowa, czyli jak bezkarnie rozbić statek o nabrzeże – prowadzi dr hab. inż. Waldemar Uchacz – prof. nadzw. AM

 

Zajęcia pokażą praktyczny aspekt wykorzystania symulacji komputerowej na przykładzie sterowania statkiem morskim. W przypadku realizacji tych zajęć na terenie Akademii Morskiej możliwe jest przeprowadzenie zwiedzania symulatorów uczelni.

 

 

9. Pierwsze komputery świata prowadzi prof. dr hab. inż. Evgeny Ochin

 

Historia komputerów, która zaczęła się ponad pół wieku temu.

 

 

10. Technika rakietowa, sztuczne satelity Ziemi, nawigacja satelitarna prowadzi prof. dr hab. inż. Evgeny Ochin

 

Poznaj historię techniki rakietowej, która do dzisiaj jest podstawą badań kosmosu, a bez której nie mielibyśmy chociażby nawigacji GPS.

 

 

11. Systemy wspomagania decyzji w konkrecie i na przykładzie prowadzi dr Piotr Borkowski

 

Wykład prezentujący na prawdziwym przykładzie to czym są systemy wspomagania decyzji. W ramach zajęć uczniowie dowiedzą się jak budowane są systemy wspomagania decyzji. Jako przykład posłuży system NAVDEC, który wspiera decyzje nawigatora m.in. na polskich promach.

 

 

12. Jabłko, gruszka czy pietruszka? O rozpoznawaniu przedmiotów przez komputer słów kilka – prowadzi mgr inż. Magdalena Nozdrzykowska

 

Czym jest sztuczna inteligencja? Jak to się dzieje, że komputery potrafią dzisiaj rozpoznawać przedmioty? Ten wykład pokaże na ciekawym przykładzie rozpoznawania owoców jak w prosty sposób zaszyć inteligencję w komputerze.

 

 

13. Napisz swojego Photoshopa! Odkrywamy co stoi za magią Photoshopa – prowadzi mgr inż. Magdalena Nozdrzykowska

 

Kto nie słyszał o Photoshopie? Wydaje się, że to co on potrafi to magia, a te zajęcia pokażą jak popularny PS działa od środka. Zobaczysz jak proste operacje potrafią zmienić obraz w sposób taki, że oczom własnym można nie uwierzyć.

 

 

14. Morskie systemy informatyczne prowadzi mgr inż. Janusz Magaj

 

Na tych zajęciach w sposób teoretyczny i praktyczny można zobaczyć czym są i jak działają systemy informatyczne wykorzystywane na morzu, od popularnego GPSu przez systemy identyfikacji statku po systemy ostrzeżeń nawigacyjnych.

 

 

15. Dobre praktyki programistyczne – prowadzi dr inż. Łukasz Nozdrzykowski

 

Zajęcia bardziej praktyczne niż teoretyczne pokazujące jak pisać czysty kod programu, z jakich narzędzi się dzisiaj korzysta i jakie techniki wykorzystuje się do pracy w zespole programistów.

 

16. Logika matematyczna i jej informatyczne zastosowania prowadzi dr Monika Kijewska

Wykład ten naświetla potrzebę stosowania języka logiki matematycznej do rozwiązywania różnych problemów informatycznych, w szczególności algorytmicznych.

 

17. "Jak skrócić czas obliczeń ?" czyli kilka słów o logarytmowaniu prowadzi mgr Paulina Hatłas

To zajęcia dla tych, którzy chcą się dowiedzieć jak przyspieszyć obliczenia w aspekcie informatycznym. Czyli kilka słów o złożoności obliczeniowej.

 

18. Kryptografia prostych szyfrów prowadzi mgr inż. Sylwia Mielniczuk

Zajęcia pokazujące działanie prostych szyfrów. Trochę historii, trochę nauki ale podszyte rzetelną wiedzą matematyczną.

 

19. Sterowniki PLC w inteligentnym gospodarstwie domowym – prowadzi dr inż. Marcin Mąka

 

Wykład – prezentacja układów sterowania popularnymi urządzeniami oraz systemami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym, takimi jak żaluzje, ogrzewanie, oświetlenie, brama garażowa, systemy ochrony, panele słoneczne itp. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem oprogramowania do wizualizacji i symulacji w czasie rzeczywistym układów automatyki w gospodarstwie domowym: „Home I/O”.

 

20. Wykorzystanie sterownika PLC w sterowaniu procesami przemysłowymi – prowadzi dr inż. Marcin Mąka

Wykład – pokrewny temat ale w odniesieniu do układów sterowania w przemyśle.

 

21. Jak ludzie liczyli i liczą – systemy liczbowe od Mezopotamii do systemu binarnego prowadzi dr hab. Lech Kasyk – prof. nadzw.AM

Trochę mniej o Informatyce ale czym byłaby Informatyka bez swojej ukochanej siostry czyli Matematyki? Wykład o systemach liczbowych.

 

 

22. Odległości, a funkcje trygonometryczne prowadzi dr hab. Lech Kasyk – prof. nadzw.AM

Zastosowanie trygonometrii do wyznaczania odległości, z elementami nawigacji i geodezji.

 

 

Tematy warsztatów:

1. Steganografia – ukryj dowolną wiadomość w obrazie w sposób niewidoczny dla innych – prowadzi dr inż. Łukasz Nozdrzykowski

 

Wykład i praktyczny pokaz tego czym jest współczesna steganografia na przykładzie obrazów cyfrowych. Dzięki niej można podpisywać zdjęcie czy ukrywać wiadomości w obrazie w taki sposób, aby o tym nikt nie wiedział.

 

 

2. Programowanie w języku Python prowadzi dr inż. Mariusz Dramski

 

Praktyczne zajęcia pozwalające zaznajomić się z językiem Python.

 

 

 

3. Stwórz własny świat w 3D. Warsztaty modelowania 3D w programie Blender – prowadzi mgr inż. Magdalena Nozdrzykowska

 

Dwugodzinne warsztaty poświęcone tworzeniu świata 3D od prostych do złożonych modeli. Zajęcia prowadzone w salach laboratoryjnych dla kierunku Informatyka w Akademii Morskiej w Szczecinie.

 

 

Zajęcia wykładowe realizowane w formie wykładowo-warsztatowej: 1, 3, 6, 8, 12, 13, 14, 15, 19, 20,

 

W celu ustalenia terminu zajęć, ich miejsca oraz szczegółów technicznych prosimy o kontakt mailowy z Panem Łukaszem Nozdrzykowskim: l.nozdrzykowski(at)am.szczecin.pl

Dodatkowo istnieje możliwość przygotowania zajęć zamawianych z innej tematyki niż powyższa oraz zorganizowania zwiedzania Akademii Morskiej w Szczecinie.